Työntekijät Facebookissa – kamalinta, mitä yritykselle voi sattua?

Työnantajat suhtautuvat ristiriitaisesti alaistensa Facebook-käyttöön

31.10.2009 5:29

Jussi Pullinen

Helsingin Sanomat

Antti Hämäläinen

Facebook on internetin tunnetuin sosiaalinen media.

Facebook on internetin tunnetuin sosiaalinen media.

Työnantajat eivät löydä yhteistä linjaa siihen, miten Facebookia ja muita verkon yhteisöpalveluja pitäisi työpaikoilla käyttää. Moni työpaikka kannustaa työntekijöitään palveluihin työnantajan edustajana. Osa työnantajista taas on kieltänyt palvelut kokonaan.

Esimerkiksi valtio valmistelee ohjeita, joilla halutaan kannustaa virkamiehiä verkkoon omalla nimellään.

Virkamiehet voisivat osallistua esimerkiksi keskusteluun lakien valmistelusta keskustelupalstoilla tai Facebookissa, ohjeita oikeusministeriössä valmisteleva neuvotteleva virkamies Sari Aalto-Matturi kertoo.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n yritysturvallisuustoimiston päällikkö Kalevi Tiihonen näkee verkkoyhteisöissä voimavaroja.

“On paljon yrityksiä, joissa tämä nähdään myönteisenä, koska yrityksen profiili on sellainen, että henkilöt tulevat omalla osaamisellaan ulos.”

Tämä voi johtaa siihen, että suomalaisten työ- ja vapaa-ajan roolit menevät yhä useammin sekaisin, arvioi sosiaalista mediaa Helsingin yliopistossa tutkiva yliopistonlehtori Janne Matikainen.

“On periaatteellinenkin kysymys, että olemmeko tavallaan aina työnantajan palveluksessa.”

[…]

via hs.fi

Helsingin Sanomat nosti jälleen tänään näyttävästi kotimaauutisten pääsivulle Facebookin. Nyt ollaan huolissaan siitä, että työntekijät saattavat Facebookissa paljastaa työnantajastaan jotain ikävää.

Samaan aikaan toisaalla lehdessä, kaupunkisivujen Anti-Manninen-palstalla toimittaja Manninen on kuullut nuorison siivotonta kielenkäyttöä. Hän kirjoittaa:

Kaksi keltaiseen huomioliiviin pukeutunutta nuorta miestä asioi ruokakaupan karkkihyllyn luona. Innokas keskustelu oli höystetty nykysuomen yleisimmällä välimerkillä, vitulla. Kumpikin hoki sitä ainakin kymmenen kertaa parin minuutin aikana.

Ei voi mitään ajatukselle, että firman työhönottaja on epäonnistunut. Siivoton kielenkäyttö auttaa tehokkaasti painamaan mieleen firman kuin firman tunnusvärit ja logot. Tuommoisia työntekijöitä heillä on. Aivan samantekevää ovatko he töissä vai vapaalla, he edustavat työnantajaansa joka tapauksessa kuin ulkomainoksina.

[…]

Nykyään lasketaan kaikelle hinta rahassa. Mitkä ovat kustannukset, kysytään jo toisessa lauseessa. Ovatko työnantajat alkaneet vihdoin tutkia, kuinka paljon aikuisiässä jatkuva teinikielenkäyttö maksaa työnantajille yrityskuvatappioina? Huonolla kotikasvatuksella on hintansa, se on selvä.

Niin. Vaikka työnantajat kieltäisivät ja estäisivät kaikki sosiaalisen median välineet, työntekijät kyllä löytävät keinot, joilla pilata työnantajan maine. Voisiko sen keskustelun jo kääntää Facebookin (joka tuntuu mediassa olevan synonyymi kaikelle sosiaaliselle medialle) uhkista ja kauhukuvista niihin mahdollisuuksiin, mitä se mukanaan tuo?

One thought on “Työntekijät Facebookissa – kamalinta, mitä yritykselle voi sattua?

  1. Kun ei ymmärretä, on helpointa kieltää. 15 vuotta sitten työntekijöiltä saatettiin kieltää sähköposti ja internet. Silloin kieltoa puolusteltiin sillä, että töissä tehdään töitä. Samoilta lähteiltä pulppuaa tämä Facebook-pelkokin. Kaikki eivät vielä näe sitä, että somessa tehdään töitä.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s