Rupesi hymyilyttämään. Oikeastaan vähän nolottamaankin kirjoittajan puolesta. Journalistin toimittaja Porttinen on selvästi tuohduksissaan, että YLE tohtii oikein strategian perusteella vaatia työntekijöiltään uudenlaisia työtapoja. Että tähän saakka hän on kuvitellut voivansa tehdä töitä ilman paneutumista sosiaaliseen mediaan. Tuohtumuksesta kielivät tietyt lauserakenteet, kuten “Yleisradio on nykyään sitä mieltä…” tai “myös Ylen toimittajien on syytä käydä sivuilla keskustelemassa…”.
Mielestäni YLEn sosiaalisen median strategia on loistava. Vaatii rohkeutta ja todellista uskoa tulevaisuuteen, että kansallinen mediatalon rohjake rohkenee lähteä uudistamaan journalistisia työ- ja ajattelutapoja, joita kuitenkin taidetaan edelleen pitää jollain tapaa “pyhinä”.
Esimerkiksi toimittajan ajattelumalliin ei kuulu tiedon jakaminen. Omia juttuaiheita ja lähteitä suojellaan kuin intiimeimpiä salaisuuksia. Kerran eräs ex-kollega oli saanut vinkin, että kannattaa olla Helsingin käräjäoikeuteen päin yhteydessä tiiviisti, sieltä on tulossa eräs todella iso juttu käsittelyyn. Kollega ei hiiskahtanutkaan muille vaan helli tietoa korviensa välissä. Kävi sitten niin, että juttu pöllähti julkisuuteen kollegan ollessa sairaslomalla, emmekä me siis saaneet julkaistua skuuppia, sen teki kilpaileva toimitus.
Toimittajat ovat työntekijöitä konservatiivisimmasta päästä, mutta olen varma, että muutos on tulossa. Mediatalot, toimitukset ja lehdet ovat jo Facebookissa ja Twitterissä. Twitter- tai Qaiku-raportoinnit seminaareista ja tapahtumista ovat arkipäivää. Uudet journalistiset työskentelymetodit ovat tuloillaan: Qaikussa on käynnissä avoimen journalismin kokeilu, jossa Tietoviikkoon laaditaan juttua avoimella yhteistyöllä, siis laajan joukon kesken keskustelemalla.
Tulevaisuudessa tiedon jakaminen on valtaa, pelkällä tiedon omistamisella ei ole enää arvoa. Tämän toivottavasti myös kolmekymppinen toimittaja Porttinenkin hoksaa. (Tai sitten tämä hänen kirjoituksensa oli provokaatio, jonka nielaisin syötteineen päivineen. 😉
Reuters on julkaissut myös oman sosiaalisen median ohjeistuksensa:http://handbook.reuters.com/index.php/Reporting_from_the_internet#Social_media_guidelinesOhjeiden mukaan esimerkiksi skuuppia ei saa julkaista ensimmäisenä Twitterissä.