Toimittajia vaivaa Facebook-sokeus

Olette varmaan huomanneet, että sosiaalinen media on nyt aika kuumaa tavaraa lehdistössä. Pelkästään maamme eturivin päivälehti on takonut seuraavanlaisia otsikoita kuluneen viikon aikana (osa linkeistä johtaa Helsingin Sanomien maksulliseen arkistoon):

Suomalaiselle erotuomarille hämärä Facebook-tarjous

Pakistan sallii taas pääsyn Facebookiin

Facebook joutuu katsomaan peiliin

Facebookia uhkaa valvojan ruoska

Facebook muuttaa yksityisyysasetuksia

Facebook-virus ehkä saastuttanut tuhansia tietokoneita

(Facebook-otsikoihin törmää toki muuallakin, esimerkiksi iltapäivälehtien sivuilla.)

Ei siinä muuten mitään, on hyvä että media kirjoittaa pinnalla olevista ilmiöistä, mutta se tässä nyt vähän tökkii, että sosiaalinen media on yhtä kuin Facebook.

Facebook on yksi sadoista ellei tuhansista Internetin sosiaalisen median palveluista, joskin yksi vaikutusvaltaisimmista ainakin käyttäjämääriltään (400 miljoonaa meni kevään aikana rikki, It-viikko 5.2.2010). Mutta Facebook on myös liikevoittoa tavoitteleva yritys. Vertailun vuoksi: kruununjalokivemme Nokia pääsi Hesarin otsikoihin kuluneen viikon aikana vain kaksi kertaa. (Aikaisemmin olen blogannut siitä, miten vaikeaa yritysten on saada äänensä kuuluviin mediassa.)

No, koska toimittajan hyveisiin kuuluu asioiden selvittäminen ja uteliaisuus, moni ennakkoluuloton toimittaja on ottanut rohkean askelen ja lähtenyt mukaan sosiaaliseen mediaan. Ja luonut itselleen Facebook-tilin. Pari kuukautta Farmvilleä pelatessa ja kavereille virtuaalituoppeja lähetellessä pätevöityy sosiaalisen median asiantuntijaksi ja voi sitten kirjoittaa (lähinnä) huolestuneita juttuja siitä, kuinka Facebookiin voi jäädä koukkuun ja kuinka siellä vaanii tietoturvarosvo ja kuinka pomo tykkää kyttyrää kun työajalla päivitetään Facebook-statuksia.

Tein pientä vertailua Helsingin Sanomien arkistossa. Viimeisen vuoden aikana (siis 1.6.2009-1.6.2010) eri hakusanoja on käytetty seuraavasti:

Facebook* 394 osumaa
Youtube* 189
Twitter* 140
“sosiaalinen media” OR “sosiaalisen median” 61
Linkedin* 3 (<– Tämä hämmästyttää. LinkedIn on yhä varteenotettavampi rekrykanava. Luulisi ilmiön kiinnostavan toimituksia.)
Qaiku* 3
Jaiku* 7
Foursquare* 2
Chatroulette* 1

Toimittajia vaivaa Facebook-sokeus.

He eivät ymmärrä sosiaalisen median toimintatapoja ja logiikkaa eivätkä osaa avata ilmiötä Facebookia pidemmälle. Sitä, kuinka verkossa olemisen tapa on väistämättä muuttumassa. Kuinka diginatiivit jälkeläisemme tulevat edellyttämään koululta aivan toisenlaisia opetussisältöjä ja -metodeja ja työpaikoilta aivan uudenlaisia toimintakulttuureja. Sitä, kuinka tieto ei ole enää valtaa, vaan tiedon jakaminen on valtaa.

Sitä vain ihmetellään ihmisiä, jotka haluavat verkostoitua verkossa.”Siis eikö niillä ole muuta elämää?” kuten Ylen Voimala-ohjelmassa ihmeteltiin 31.3. (Kyseisen ohjelman aluksi toimittajat sanoivat, että tänään puhutaan sosiaalisesta mediasta ja oikein painottivat, että siis muustakin kuin Facebookista. Käytännössä ohjelmassa puhuttiin pelkästä Facebookista.)

Mielestäni toimittaja Olli Sulopuiston hämmentävä Chatroulette-juttu huhtikuisessa Nyt-liitteessä oli virkistävä poikkeus tässä joukossa. Pitkässä tarinassa on menty vähän syvemmälle ja analysoitu tarkemmin, mistä oikein on kysymys.

Hyvät toimittajat, unohtakaa Facebook ja etsikää sen takaa ilmiöitä ja oikeita uutisia!

 

 

 

One thought on “Toimittajia vaivaa Facebook-sokeus

  1. Tervetuloa mukaan, Hanna-Kaisa!🙂 Olet oikeassa: sosiaalinen media on aikamoinen arvoitus suurimmalle osalle ihmisistä. Jopa osa viestintäammattilaisista suhtautuu erilaisiin palveluihin vähintäänkin epäillen: "Onko noista nyt oikeasti mitään hyötyä?"Olemme käytännössä samassa tilanteessa kuin sähköpostin ja www:n saapuessa tietoisuuteemme: "Onko meidän firman todella pakko pistää pystyyn kotisivut? Okei, mutta sähköpostia en ainakaan käytä!"Haluan haastaa toimittajia: eikö toimittajan pitäisi olla uteliaana ja ensimmäisenä siellä, missä tapahtuu? Ottaa selvää, kokeilla, käynnistää keskusteluja? Niin onnettomuuspaikalla kuin eduskunnassa, mutta yhtä lailla sosiaalisessa mediassa. Eikö toimittajia kiinnosta ottaa selvää ilmiöstä laajemmin?Facebook on ilman muuta vahvin, koska kuten mainitsin, kolmasosa suomalaisista on siellä. Siksi Facebookista kirjoitetaan. Mutta jos toimittajat tuntisivat muitakin palveluita ja kirjoittaisivat niistä, niin nekin alkaisivat kiinnostaa ihmisiä enemmän. Jolloin esimerkiksi Twitterissä alkaisi tapahtua ja sitä kautta voisi oikeasti nousta esiin tärkeitä puheenaiheita ja uutisia. Nyt se on vielä pienen piirin hyörinää.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s