"Sosiaalinen media? Ei koske (Helsingin Sanomien) toimittajia."

Media-Mikaelit Pentikäinen ja Jungner ovat tämän tuosta ja taas otelleet sanan säilällä keskenään. Herrojen näkemyserot ovat tulleet selviksi: siinä missä Mikael J. on ollut uuden ajan airut, Mikael P. on edustanut perinteitä. (Ks. esim. Journalismin tulevaisuusseminaari viime helmikuussa; tai “pikakelauksena”: M&M:n juttu tilaisuudesta.)

Ainakin nuo keskinäiset piikittelyt ja mielipide-erot ovat tuottaneet sirkushuveja mediaa kriittisesti seuraavalle kansanosalle. Ehkä siellä seassa on versonnut kehityksen siemeniäkin. Vaan nyt me olemme menettäneet Mikael J:n punaisten ruusujen aatteelle ja meillä on enää toinen jäljellä. Se konservatiivisempi.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja ja kustantaja Mikael Pentikäinen esiintyy Kauppalehden Optiossa (11/2010) ja vastailee kysymyksiin median kriisistä.

Hänen mielestään esimerkiksi Yleisradion toiminta pitäisi rahoittaa budjettirahoituksella ja “[u]usia palveluita voisi valmistella Viestintävirasto ja arvioida julkisen palvelun neuvosto.” Aika ilkeä sivallus, siinä taisi mennä pari punaista ruusunvartta nyt katki. Vuoden 2007 alussa perustettu YLE Uudet palvelut on Jungnerin loistoidea, joka on kantanut hedelmää, mm. Ylen sosiaalisen median strategian. (Uudet palvelut sai muuten Sanomasta juuri uuden kehityspäällikön.) Yle on muutenkin kunnostautunut verkkonäkyvyydellään, ehkä se luultavasti harmittaa Töölönlahdella.

Tai sitten ei. Onhan Hesari Twitterissä ja Facebookissakin, mutta eipä noista näytä ottavan iloa irti. Hesarin FB-sivu on ylettömän tylsä. Lataavat sinne vain uutisotsikoita ja jättävät fanit keskustelemaan keskenään. Kun taas sitten Ylellä

Kysyttäessä, muuttaako sosiaalinen media lehden tekemistä, Pentikäinen vastaa (Optiossa siis edelleen): “Twitter on Suomessa pienen porukan harrastus. Facebook on lyönyt läpi ja vaikuttaa verkon käyttötapoihin, mutta fundamentaalisesti se ei uutistyöhön vaikuta.”

Fundamentaalisesti se ei uutistyöhön vaikuta.

Voisiko joku kertoa Mikaelille, että sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook ja Twitter. FB tai Twitter eivät tänä vuonna eivätkä varmasti ensi vuonnakaan ole muuttamassa mitään. Ehkä niitä ei viiden vuoden päästä edes ole.

Sen sijaan sosiaalinen media muuttaa tapaamme tehdä työtä, verkostoitua, jakaa ja kaivaa tietoa, olla yhteydessä ihmisiin… Sekö ei Pentikäisen mukaan tule sen kummemmin vaikuttamaan uutistyöhön?

Ylessä ollaan toista mieltä.

Onneksi.

 

One thought on “"Sosiaalinen media? Ei koske (Helsingin Sanomien) toimittajia."

  1. Totta tuokin, että kaupalliset mediatalot joutuvat laskeskelemaan ROI:ta excelit sauhuten. Vaan miten mitataan sosiaalisen verkostoitumisen mukanaan tuoma hyöty? Hyvä kysymys, jota esimerkiksi MTL (Markkinointiviestinnän toimistojen liitto) pohtii parhaillaan.Tuo some-osaajien keskittyminen Yleen oli omalta osaltani mutu-tyyppinen heitto; minkään muun mediatalon osaajat eivät ole ainakaan kovin julkisesti tulleet kaapistaan ja julistaneet, että meidän talomme toimii näin. En sinänsä epäile, etteikö muissa mediataloissa kyseisiä osaajia olisi, mutta miksi he eivät sitten osallistu keskusteluun? (Saa vinkata, jos jollain avoimella foorumilla esim. sanomalaiset tai almalaiset tai talentumilaiset pohtivat rooliaan sosiaalisessa mediassa!)Pystytkö Tero valottamaan tilannetta Sanoman osalta?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s