Kadonnutta medialukutaitoa metsästämässä

Media_httpwwwmarmaifi_yudii

Pirteää syksyn alkua! Lomantäyteinen ihana heinäkuu on taasen vaihtunut ilmastoituun toimistoon. Soimaan hieman itseäni etten jaksanut tai ehtinyt tai muistanut päivittää blogia loman aikana; moni blogaajakollega näyttää olleen ahkera kesäkuumillakin… Hatunnosto heille!

Mutta jotta ette ihan tätäkään blogia unohtaisi, asiaan:

Eilen Aamulehti julkaisi tuossa kuvassa näkyvän puhdistusainemainoksen sivuillaan. Markkinointi&Mainonnan mukaan lehden puhelinvaihde oli tukkeutunut, kun hämmästyneet lukijat olivat raportoineet painovirheestä ja puuttuvista uutisista.

Mainos on mielestäni hauska ja myös ilmeisen onnistunut: se sai ihmiset puhumaan aiheesta, se herätti tunteita. Mutta miksi monelta jäi huomaamatta, että kyseessä on mainos? Vaikka sivun laidassa luki “ilmoitus”?

Etenkin naistenlehdissä ovat yleistyneet advertoriaalit, toimitetun aineiston kaltainen materiaali. Lehden välissä saattaa olla jopa monisivuinen, näyttävästi taitettu sivukokonaisuus, jonka yläkulmaan on toki merkitty, että kyseessä on ilmoitus. Sivuilla sitten julkkisstylisti tai -meikkaaja kertoo “haastattelussa”, kuinka “L’Orealin tuotteilla syntyy kuuma syyslook helposti”.

Jos siis osa mediankuluttajista ei tunnista edes Tolu-mainoksen kaltaista juttua mainokseksi, kuinka he osaavat erottaa advertoriaalit toimitetusta aineistosta? Semminkin kun esimerkiksi kosmetiikka-advertoriaalien käsittelytapa ja kieli ovat lähes yksi yhteen toimitettujen kosmetiikkaesittelyjen kanssa.

Medialukutaidon pitäisi kuulua vahvasti koulujen opetusohjelmaan, jos ei omana oppiaineenaan, niin sitten edes äidinkielen osana. Mikähän lienee tilanne 2000-luvulla? Ainakaan 90-luvulla yläasteella tai lukiossa moista ei opetettu lainkaan.

Vaikka tähän nyt kuuluisi todeta, että kotoahan tämäkin asia pitäisi alun perin oppia, vanhempien vastuulle en medialukutaidon oppimista jättäisi. Nykyvanhemmat kun eivät edes osaa lapsiensa hampaita hoitaa

One thought on “Kadonnutta medialukutaitoa metsästämässä

  1. Minusta tuollaiset oivaltavat ja oivallusta vaativat mainokset ovat ihania!Kaikilla ei ole huumorintajua eikä sitäkään voida opettaa kouluissa. Voisin kuvitella, että medialukutaidon opettaminen on yhtä vaikeaa. Päälinjat voi toki opettaa, mutta hienoudet on opittava itse omien kokemusten ja erheiden kautta. Ainakin nuo henkilöt, jotka sinne puhelinvaihteeseen soittivat sisäistivät samalla aimo annoksen medialukutaitoa😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s