Sanomalehti on menneen talven lumia

Suomalaiset haluavat yhä lehtensä paperilla

9.9.2010 0:00

 

 

 

Helsingin Sanomat

 

Suomalaiset luottavat yhä paperilehtiin, kertoo kansallinen mediatutkimus.

Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat purjehtivat sanomalehtien listan kärjessä. Iltapäivälehdet menettivät hiukan lukijoita, ja Seura tönäistiin kymmenen suosituimman aikakauslehden listalta.

Merkitseviä menetyksiä kokivat Seuran lisäksi Työ Terveys Turvallisuus -lehti, Me-lehti, City-lehti ja Ilta-Sanomat TV-lehti.

“Verkossa olemme saaneet lisää lukijoita”, sanoo markkinointijohtaja Kari Mononen IS:stä.

Mediatutkimus ei selvitä verkon lukijamääriä mutta tietää, että painettujen sanomalehtien ja niiden verkkosivujen yhteislukijamäärästä viidennes lukee vain verkkosivuja.

[…]

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

via hs.fi

Olivat sitten Helsingin Sanomissa keksineet hätäpäissään vetävän otsikon – Suomalaiset haluavat yhä lehtensä paperilla – vain peittääkseen sitä tosiasiaa, että Hesarilla on tänä vuonna noin 11 000 lukijaa vähemmän kuin viime vuonna. Lukijamäärän lasku oli armollisesti jutussa jätetty mainitsematta, jos kohta se on taulukosta omin silmin havaittavissa.

Jutussa todetaan, että “Mediatutkimus ei selvitä verkon lukijamääriä mutta tietää, että painettujen sanomalehtien ja niiden verkkosivujen yhteislukijamäärästä viidennes lukee vain verkkosivuja.”

Viidennes lukee VAIN verkkosivuja. 20 prosenttia. Se on minusta aika paljon se. Veikkaanpa, että seuraavassa kansallisessa mediatutkimuksessa tuo luku on vieläkin suurempi. Olen itse kallistumassa sille näkökannalle, että paperisen sanomalehden lähtölaskenta on jo alkanut.

Osaan tosin minäkin nauttia kiireettömistä sunnuntaiaamuista ja aamulehden lukemisesta ja olen joskus ylistänyt paperisen käyttöliittymän nerokkuutta, mutta nykyisin arki-Hesari jää käytännössä lukematta ja lentää usein koskemattomana paperinkeräykseen. Luen uutiset tuoreeltaan päivän mittaan verkosta – lehtien nettisivuilta, Facebook-ryhmistä ja Twitter-kanavista. Aamulla lehteen painetut uutiset ovat jo eilisiä. Miksi minä niitä enää lukisin?

Enkä minä suinkaan ole ainoa ajatuksineni – ainakaan omassa tuttavapiirissäni.

Mediatalot ovat kuitenkin havahtuneet todellisuuteen, ja tuollaisten epätoivoisten otsikkojen taustalla tehdään hartiavoimin töitä: tieto- ja viestintäteollisuuden strategisen huippuosaamisen keskittymän (SHOK) eli Tivitin uusi ohjelma Next Media kokoaa yhteen harvinaisen laajana rintamana tärkeimmät media-alan toimijat. Ohjelman tarkoituksena on miettiä media-alan arvoketjut uusiksi, suomeksi käännettynä yritykset miettivät yhteistuumin, mistä saadaan rahat liiketoimintaan tulevaisuudessa. Luulen, etteivät mediapomotkaan enää sanomalehteen usko, sillä ohjelmassa pistetään paljon paukkuja mm. sähköisiin lukulaitteisiin.

Onko se sitten huono asia, että paperinen sanomalehti kenties lakkaa joskus olemasta? Sillä eihän se vaikuta sisältöön. Näkisin jopa päin vastoin: kun paperinvalmistus-, paino- ja logistiikkakulut jäävät pois, rahaa jää enemmän itse journalismiin. Vai ajattelenko liian yksioikoisesti?

Otsikosta vielä. “Suomalaiset haluavat…” Eihän noin voi väittää. Ei tutkimus ottanut mitään kantaa suomalaisten haluihin tai motivaatioihin.

 

Edit: Olenpa aiemmin epäillyt myös tv-uutisten tulevaisuutta🙂

 

Edit 2: Edellisen blogaukseni rss-syöte saattaa olla rikki. Ko. kirjoitusta ei myöskään ole kuulemma päässyt kommentoimaan, on antanut vain virheilmoituksen. Toivottavasti ongelma on vain yksittäisen kirjoituksen, kurjaa, jos tämä koko blogi on jollain tapaa hajalla. Seuraan tilannetta.

One thought on “Sanomalehti on menneen talven lumia

  1. Alleviivaan vielä, että puhun nimenomaan sanomalehdestä.🙂 Enkä myöskään tarkoita, että se kuolema odottaisi jo ensi tai edes seuraavana vuonna. Suuret ikäluokat tahtovat päivittäisen uutispuuronsa paperisena. Mutta esimerkiksi vuosikymmenen tai parin kuluttua tilanne näyttää ihan toisenlaiselta.Aikakauslehden suhteen olen Nina kanssasi samoilla linjoilla. Aikakauslehti on jotenkin… henkilökohtainen. Jutut ovat ajattomampia eivätkä vaadi nopeaa reagointia. Ja se visuaalisuus pääsee painettuna oikeuksiinsa. Mulla on sellainen näppituntuma ja olettamus, että ainakin oma ikäpolveni tulee pitämään aikakauslehtiä hengissä sanomalehtiä pidempään. Vaikka olenkin verkkouutisten suurkuluttaja ja notkun verkossa toisinaan enemmän kuin pitäisi, en ole oppinut käymään aktiivisesti lukemieni aikakauslehtien verkkosivuilla. Vaikka kyllä tykkään esim. Olivian (www.olivialehti.fi) sivuista ja blogeista.Mutta ehkä jo omien lapsiemme sukupolvi imee itseensä esimerkiksi musiikkia, muotia ja designia blogeista ja muista verkkojulkaisuista aikakauslehtien sijaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s