Topiikki tarjoilee uudenlaisen uutiskattauksen

Kokeilenpa uudenlaista tapaa blogata: videohaastattelu tekstin kera. Tapasin Topiikin päätoimittajan Otto Utin viime viikolla ja nappasin Bambuser-pätkän puhelimellani. Kyllä tuosta selvää saa, vaikka Oton ääni saisi kuulua kovemmin ja kuvan laatu olla vähemmän nykivä.

****

Syyskuun alussa julkistettu Topiikki kulkee Utin mukaan Huffington Postin ja Daily Beastin jalanjälkiä: se on uutissivusto, joka kokoaa päivän tärkeimmät uutiset eri lähteistä. Mukana on uutisia kotimaasta ja ulkomailta, painotus on kovissa uutisissa eli taloutta ja politiikkaa. Viihde ja urheilu pääsevät mukaan vain, jos niillä on jotain yhteiskunnallista merkitystä. Jonkinlainen hienostunut ja toimitettu versio Ampparit.com-sivustosta, siis.

Lyhyen käyttökokemuksen perusteella itseäni ilahduttaa etenkin “Laajakulma“-osio, jossa on valittu yksi tärkeä puheenaihe ja siihen sitten on linkitetty useampia näkökulmia eri lähteistä. Mielestäni tämä on uudenlaista palvelujournalismia tai ehkä ennemminkin palvelumediaa: nykyisinhän ongelmana ei ole pääsy tiedon lähteille. Ongelma on mielekkään tiedon seulominen kaiken kuonan keskeltä. Laajakulman kaltainen palvelu säästää uutiskuluttajalta googlauksen vaivan, kun olennaisimmat aihetta käsittelevät jutut löytyvät yhdestä paikasta.

Topiikissa on lisäksi debattiosio, jossa vakikolumnistit vuorollaan kirjoittavat näkemyksiään maailman menosta. Huomattavan monella kirjoittajalla on kytköksiä politiikkaan, onneksi puoluekirjo on laaja. Se, mikä erottaa Topiikin muista uutiskeskustelusivuistoista, on kommentointi omalla nimellä. Pisteet siitä. Se ehkä verottaa keskusteluun osallistujien määrää, mutta korvautuu toivottavasti laadulla. Keskustelusivusto on saanut mallia Qaikusta eikä ihme, taustalla on sama tekijä.

Utti tekee työn toistaiseksi itse, käsityönä. Hän ei siis kirjoita uutisia, vaan kokoaa päivän uutispaketin seuraamalla eri uutislähteitä. Tarkoituksena on joskus tulevaisuudessa ostaa free-toimittajilta laajoja, analyyttisia juttukokonaisuuksia sekä palkata oma toimittaja. Ennen sitä Topiikin on kuitenkin vakuutettava sekä uutisten kuluttajat sekä mainostajat. Pelkkä uutispuuro ei riitä hengenpitimiksi.

 

(Edit: Ilmeisesti taas RSS-syöte rikki, kuten myös kävijälaskuri, ties mikä muu. En tiedä, toimiiko kommentointi. Ärsyttävää.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s