Ilmainen idea mediatalojen liiketoimintamalliksi

A-lehdet vaatii, ettei yritykselle työskentelevä freelancer saa kertoa omasta työstään saamista palkkioista kenellekään muille kuin pakottavissa tilanteissa viranomaisille. Talon uuteen avustajasopimukseen sisältyy myös vaatimus, ettei avustaja saa tehdä toimeksiantoja A-lehtien kilpailijoille ilman yhtiön erikseen antamaa suostumusta.

Journalistiliitto kehottaa välttämään A-lehtien uuden ja vanhan sopimuksen allekirjoittamista.

Aiemman sopimuksen tapaan freelanceria vaaditaan luovuttamaan A-lehdille kaikki työnsä tekijänoikeudet ilman eri korvausta. Nyt joitakin freelancereita on kehotettu lisäämään itse sopimukseen maininta, että luovutus koskee takautuvasti myös aikaisempia toimeksiantoja.

Uudessakin sopimuksessa freelancer vastaisi kaikista luovuttamansa materiaalin käytöstä johtuvista A-lehtiin kohdistuvista korvausvaatimuksista, elleivät ne johdu A-lehtien itsenäisesti tekemistä muutoksista.

A-lehdet tahtoo, etteivät free-toimittajat paljasta palkkioitaan muille. Paitsi viranomaisille jos on ihan pakko. Aika härskiä. Näin ulkopuolisena tulee mieleen, että moisen vaateen takana on vain ja ainoastaan suunnitelma leikata palkkioita. Surullisinta on, että vaikka Journalistiliitto kehottaa välttämään moisen sopimuksen allekirjoittamista, aina löytyy toimittaja, joka nimensä sopimukseen raapustaa.

Sillä tulijoita riittää. Mediatalothan tästä hyötyvät ilmaisen (työharjoittelijat) tai lähes ilmaisen (opintojen ohella työskentelevät, tarvittaessa töihin tulevat) työvoiman muodossa. Tällaisessa massassa on sekin hyöty, että se ei tunne oikeuksiaan. Ei sitä, miten lomaoikeuksia kertyy, mikä on palkkiotaso tai ruokatunnin pituus. Ne ovat onnellisia, että saavat curriculumiinsa merkinnän “Yle” tai “Sanoma”.

Itse aloitin aikoinaan eräässä toimituksessa kesätoimittajana ja jatkoin siitä sitten syksyllä freelancerina. Työskentelin opintojen ohella tyytyväisenä 2-3 kertaa viikossa, aamu- ja yövuoroista kertyi mukavat lisät joten palkalla tuli opiskelija mukavasti toimeen. En edes osannut epäillä palkkioni suuruutta, kunnes sitten kerran työtunteja kirjatessani satuin lainaamaan kollegani palkkataulukkoa kun oma oli jäänyt kotiin.

Se näytti oudolta. Samaan aikaan kesätoimittajana aloittanut kollega sai lähes kymmenen prosenttia suurempaa tuntipalkkaa täsmälleen samasta työstä. Nostin tietty asiasta metelin jonka seurauksena kaikkien freetoimittajien palkkiot tarkistettiin ja nostettiin samansuuruisiksi, mutta uskomattominta oli selitys alhaisemmalle palkalleni: kollegani teki enemmän vuoroja viikossa ja sai siis “ahkeruuslisää”. (Tekemäni työn jäljessä ei saamani palautteen perusteella ollut moitteen sijaa.)

Siinä toimituksessa en sitten enää pitkään viihtynytkään.

Samankaltaisia tarinoita olen kuullut muiltakin, osa todella törkeitäkin. Kun (free)toimittajia kohdellaan kuin nimetöntä massaa, he eivät sitoudu työnantajaansa. Se vaikuttaa väistämättä asenteisiin: se kyynistää ja myös laiskistaa. Miksi tehdä juttua yhtään sen paremmin kuin on pakko?

Nyt sitten otsikon lupaamaan liiketoimintaideaan:

Mitäpä, jos mediatalo ryhtyisi maksamaan avoimesti kunnollisia palkkioita free-toimittajille? Sana kiertäisi nopeasti ja jopa synnyttäisi kilpailua: mediatalo voisi valita kiinnostavimmat ja parhaimmat jutut. Tämä nostaisi välstämättä myös juttujen tasoa, eikö? Ja kun jutut olisivat parempia, se houkuttelisi myös lukijoita. Mikä houkuttelisi myös mainostajia. –> Liikevaihtoa, voittoa, rahaa, vielä parempaa journalismia!

En viitsi odotella tämän ideanpoikasen kanssa Uutisraivaaja-kilpailun voittoa, vaan tarjoan sen tässä nyt ilmaiseksi ilman konsulttipalkkiovaateita. Jääpähän mediataloille enemmän rahaa freelancereille maksettavaksi…😉

Kuulisin mielestäni argumentteja puolesta ja vastaan! Onko ihan tuulesta temmattua ajatella, että palkkiotason nosto parantaisi myös laatua?

One thought on “Ilmainen idea mediatalojen liiketoimintamalliksi

  1. Moi Tuomo B, kiva kun tulit käymään pitkästä aikaa! :)Hmm. Mun loistavan neuvoni pohja alkaa murentua. Onneksi se oli ilmainen. Myönnän, ettei mulla ole tarpeeksi inside-tietoa alan palkkiotasosta, huomioni perustuvat siis siihen, mitä olen kavereilta kuullut ja lehdistä lukenut. Mutta toisaalta: miksi hyvät palkkiot eivät olisi Otavamedian kilpailuvaltti? Tuoreimman kansallisen mediatutkimuksen mukaan yhtiön lehdillä menee ihan mukavasti (Seuraa lukuun ottamatta): http://www.levikintarkastus.fi/mediatutkimus/KMT_Lukijatiedote_syyskuu_2010.pdf Tottahan tämä on tietysti monen tekijän summa.Oikeassa olet siinä, että tuo kilpailukielto on myös hävytön, se olisi tietenkin pitänyt nostaa tuohon juttuuni mukaan. Mielestäni freetoimittajien asemaa parantavat reiluus ja avoimuus, yhteiset pelisäännöt. Palkkioiden salaaminen vie kehitystä taaksepäin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s