"Merkintöjä mediasta" viettää 1-vuotissynttäreitään

“POKS” sanoo Deutz Rosén korkki. Kilistän lasia ja onnittelen itseäni. Tasan vuosi sitten kirjoitin ensimmäisen blogaukseni. Olin käynyt Markkinointiviestinnän viikolla ja saanut paljon uusia ajatuksia. Siitä se sitten lähti. Blogi oli aluksi kokeilu, tarkoituksena oli selvittää, mitä blogaaminen oikein on, miten homma toimii, onko sillä oikeasti mitään vaikutusta.

On sillä.

Tasan viisikymmentä kirjoitusta myöhemmin, kävijätilastoja selaillessani ja kommenttejanne lueskellessani, voin vain todeta, että blogaamisella voi vaikuttaa. Juttuja on luettu (tai ainakin sivulla on käyty kääntymässä) yli satatuhatta kertaa (ei, en edes kuvittele kilpailevani lifestyleblogien kanssa). Blogia on siteerattu muissa blogeissa ja ainakin kahdesti Yleisradion ohjelmissa. Olen saanut kannustusta virtuaalisesti ja naamatusten. Kaikkein mahtavinta on ollut juttujen synnyttämä keskustelu, joissa itsekin on saanut uutta ajateltavaa kun olen joutunut perustelemaan – tai muuttamaan – mielipiteitäni. Kaikin puolin on ollut hauskaa ja mielenkiintoista, ajattelinkin siis jatkaa kokeilua vielä toistaiseksi, kiitos teidän lukijoiden.🙂

Seuraan säännöllisen epäsäännöllisesti myös muita blogeja. Harvoin tulee kommentoitua, vähän useammin sentään jaeltua linkkejä mainioihin postauksiin. Listaan tähän nyt omia suosikkejani, ennen kaikkea itselleni, jotta muistaisin ehkä vähän useammin käydä vierailulla:

Ensiksikin ahkerasti blogaavat mahtavat kollegani Susanna, Jukka ja Juha. Viisaita sanoja ja ajatuksia viestinnästä, sosiaalisesta mediasta, PR:stä ja sen mittaamisesta, pieniä ja välillä suuriakin havaintoja maailmasta.

Sitten muita satunnaisessa järjestyksessä:

Katleena Kortesuon Ei oo totta; Katleenan tuore postaus levisi hurjan nopeasti sosiaalisessa mediassa aina perinteiseen lehdistöön (HS, SK) saakka. Osoitus vaikuttavasta blogaamisesta!

Tuomo Björkstenin Havaintovihko; teräviä huomioita mediamaailmasta

Tuija Aallon “Tuhat sanaa“; Pirkka Aunolan Posterous; Sari Veikkolaisen Posterous; Ylessä on töissä guruja!

Uusi kultakausi; ryhmäblogi, jossa on viisaita ja mielenkiintoisia ajatuksia suomalaisesta yhteiskunnasta, demokratiasta ja tulevaisuudesta

Kulutusjuhla; Mari Koistinen kirjoittaa kiihkottomasti ja asiantuntevasti arjesta ja kuluttamisesta

Mediablogi; Matti Lintulahti bongaa mielenkiintoisia trendejä ja media-aiheisia juttuja maailmalta

Tanja Aitamurron Mitä uutta Piilaaksossa -teknologiablogi Hesarissa on sydäntä lähellä

Ja onhan noita muitakin. Päivitän listaa matkan varrella.

***

Mitä tuohon blogien “vaikuttavuuteen” tulee, eilisessä seminaarissa (postaukseni sieltä) eräs 70-luvulla päätoimittajana vaikuttanut herrahenkilö (joka ei itseään esitellyt enkä häntä tunnistanut) kommentoi, että hän ei kyllä mitään blogeja lue. Ne ovat kuulemma täynnä roskaa eikä niillä ole mitään merkitystä. Niissä ei synny kunnon keskustelua eivätkä amatöörikirjoittajat osaa kirjoittaa journalististen sääntöjen mukaan.

Samaisessa seminaarissa kuulin tarinan Googlesta: Google ei kuulemma viitsi juuri perinteisiä viestimiä enää lähestyä. Jos heillä on jotain uutta tulossa, he kutsuvat tärkeimmät blogaajat vierailulle ja kertovat uutisensa heille. Blogaajat tietävät ja tuntevat talon ja osaavat kirjoittaa relevantteja juttuja, jotka leviävät netissä salamannopeasti.

Mielenkiintoista olla mukana näkemässä ja kokemassa, mihin tämä Suomessa kehittyy.

Kippis!🙂

 

 

One thought on “"Merkintöjä mediasta" viettää 1-vuotissynttäreitään

  1. Niinpä, ajatella, kuinka näppärää! PR-osasto kiittää!Vakavasti puhuen, vaikka PR:stä nykyään leipäni saan, tuosta näkökulmasta tämä suuntaus hirvittää. PR:llä ja mainonnalla on vissi ero. Toinen tuottaa ansaittua, toinen maksettua julkisuutta. Jos tämä(kin) raja hämärtyy, journalismin – samoin kuin PR:n – elintila käy yhä ahtaammaksi. Kaikki on vain yhtä iloista markkinointia.Toisaalta: oletan, että tulevaisuudessa näemme myös ammattimaisia uutisbloggajia, jotka noudattavat journalistin ohjeita ja etiikkaa. Tai siis ainakin toivon niin.🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s