Tarvitseeko uutisjournalismin olla voitollista liiketoimintaa?

Lähes jokainen blogikirjoitukseni on jollakin tapaa sivunnut uutisjournalismin tilaa. Useimmiten masentava johtopäätös on ollut, että huonolta näyttää.

Uutisia tehdään yhä vähemmän journalistisin perustein (siis käyttäen harkintaa ja journalistista osaamista: mikä aihe on uutisoimisen arvoinen, relevantti, ja mikä taas ei). Uutisia etenkin verkossa tehdään mainostajien ehdoilla.

(Netti)uutisten on saatava lukijoita. Siispä tehdään juttuja aiheista, joiden jo valmiiksi tiedetään kiinnostavan yleisöä. Vedetään sen verran överiksi, että otsikko houkuttelee klikkaamaan (oli aihe mikä tahansa, julkkiksen antava kaula-aukko tai asuntojen hinnat). Kun lukija on klikannut uutiseen ja “nähnyt” ylhäällä vilkkuvan bannerin, mainostaja on tyytyväinen ja maksaa mielihyvin mediatalolle saamastaan näkyvyydestä. Win-win. Mainostaja saa näkyvyyttä potentiaalisessa asiakaskunnassaan, mediatalo puolestaan rahaa, jolla maksaa juttuja lapioivien toimittajien palkat.

Tätä kehitystähän kritisoi “En klikkaa roskaotsikoita -helmikuu“, joka suunnattomaksi ilokseni on saanut yli 1500 osallistujaa ja kuuluvuutta mm. Ylen radioaalloilla (kuuntele ma 21.2. YleX, keskipäivällä!😉

Facebook-kapinalla ei nyt kuitenkaan muuteta median arvoverkkoja tai toimitusten käytänteitä. Tarvitaan jotain muuta.

Toimitukset ovat käytännössä kusessa. Mediatalot eivät osaa myydä toimittajiensa journalistista osaamista eli juttuja, joten toiminta on rahoitettava mainoksilla (tai Ylen tapauksessa lupamaksuilla). Kehitys on kehittymässä siihen suuntaan, että mainostajilla on yhä suurempi vaikutus siihen, mitä uutisoidaan ja mistä uutisoidaan. Journalismi ei täytä ihanteitaan, vrt. Journalistin ohjeet, kohta 2: “Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.

Mediataloissa on epäilemättä lukemattomia kehitystiimejä, jotka tälläkin hetkellä pohtivat kuumeisesti, miten toiminta rahoitetaan tulevaisuudessa. Toivoa pannaan sähköisille lukulaitteille, erilaisille mobiilisovelluksille, hyperlokaalille journalismille jne. No, onnea vain, journalismiin vakavasti suhtautuvana tietysti toivon, että viisasten kivi jostain löytyisi.

Mutta täytyykö uutisjournalismin oikeasti olla voitollista liiketoimintaa?

Kysymys on tietysti naiivi, kukaan ei harrasta journalismia puhtaasta hengen palosta. Mutta mietitäänpä kuitenkin hetki. Väitän, että uutisjournalismi kasvattaisi painoarvoaan, jos toimittajan ei tarvitsisi miettiä saako juttu nyt varmasti tarpeeksi lukijoita, ja hän voisi valita aiheensa ja käsittelytapansa merkityksellisyyden mukaan (joka on eri asia kuin kiinnostavuus; esim. politiikka sellaisenaan kiinnostaa harvoja, vaikka sillä on erittäin suuri yhteiskunnallinen merkitys; “tylsästäkin” aiheesta voi kuitenkin kirjoittaa kiinnostavasti).

Mainostajat eivät ehkä tykkäisi, joten mistä sitten rahat?

Voisiko jonkinlainen säätiömalli olla toimiva? Helsingin Sanomilla on jo oma säätiönsä, mutta jospa olisi lisäksi jonkinlainen Kulttuurirahaston kaltainen instanssi, joka rahoittaisi uutistoimituksia? (Meillähän on lehdistötuki, mutta se kattaa lähinnä vähemmistöille suunnatun julkaisutoiminnan). Tai sitten ne mediatalot, joilla on myös “viihdeuutistoimintaa”, voisivat entiseen tapaan – tai entistä kalliimmalla – rahastaa mainostajia (ja miksei lukijoitakin) ja ohjata osan näistä tuloista “vakavan uutistoimituksen” puolelle.

Viihde- ja aikakauslehtijournalismista en ole huolissani. Viihteen voittokulkua voinee perustella Amppareiden suosituimmilla otsikoilla. Ja viime syksynä Levikintarkastus uutisoi, että suomalaisnaiset lukevat keskimäärin kahdeksaa (!) aikakauslehteä. Suuri osa naistenlehdistä on kauniisti taitettuja tuotekatalogeja, joissa on kymmeniä sivuja mainoksia. Ainakin toistaiseksi mainoseurot ja lukijat pitävät tätä lajia tehokkaasti hengissä. Onneksi mukaan mahtuu myös esimerkiksi kulttuurijournalistisia helmiä.

Mutta mitä olette mieltä, onko ajatukseni täysin utopistinen vai voisiko se toimia?

One thought on “Tarvitseeko uutisjournalismin olla voitollista liiketoimintaa?

  1. Kiitos selkeästä kiteytyksestä! :)Hitto vieköön, Uutisraivaajan DL on jo ensi viikolla. Kovasti oli ennen joulua aikeita osallistua, mutta enhän mä ole kerinnyt istua alas ja laittaa hajanaisia ajatuksiani paperille. Uutisinnovaatioille olisi kyllä suuri tarve!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s