Media, joka kykenee synnyttämään ja ylläpitämään yhteisöjä, on tulevaisuuden menestyjä

Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-kilpailussa jatkoon päässeet julkistettiin hiljattain. Kymmenen mielenkiintoista ideaa saa jatkokehittelyyn pienen alkurahoituksen ja voittaja julistetaan syyskuussa. Ehdokkaisiin voi tutustua täällä. Onnea ja menestystä kaikille!

Myönnettäköön, että osallistuin itsekin. Oli kai lähinnä oikeus ja kohtuus, ettei ideani kantanut pidemmälle, sillä keksin sen vain paria päivää ennen deadlinea ja mietin perusteluja ja projektin nimeä kuumeisesti vielä varttia ennen kilpailun sulkeutumista. En päässyt yhteenkään järjestäjäorganisaation tarjoamaan etukäteistapahtumaan, en kysellyt mielipiteitä muilta saati tehnyt googletusta kummempaa taustatyötä.  Toisaalta, ellen olisi osallistunut, olisi se harmittanut suunnattomasti.

Avaudun nyt sitten jälkikäteen.

Ideani oli muuttaa toimittajan ja toimitusten työnkuva päälaelleen, luoda konsepti toimituskulttuuri 2.0:sta. Tausta-ajatukseni oli se, että toimittajat eivät ole enää tiedon välittäjiä ja suodattajia. Meillä kaikilla median kuluttajilla on pääsy lähestulkoon kaikkiin samoihin lähteisiin kuin toimittajillakin, kiitos internetin ja Wikileaksin kaltaisten palveluiden. Kun aikaisemmin tiedon kaivaminen, levittäminen ja jakaminen oli toimittajien yksinoikeus, sosiaalisen median erilaiset työkalut ovat tehneet niistä jokamiehen oikeuden. Tätä taustaa vasten nykyinen, suljettu toimituskulttuuri ja yksisuuntainen julkaiseminen ovat auttamattomasti vanhanaikaisia toimintamalleja.

Olen kuitenkin monesti painottanut, että toimittajia tarvitaan tulevaisuudessakin, ehkä enemmän kuin koskaan. Toimittajien rooli vain tulee muuttumaan. Näkisin, että toimittajista tulee tiedon välittäjien sijaan tiedon fasilitoijia (anteeksi, en keksi parempaa termiä).

Tämä vaatii myös ympäröivän toimituskulttuurin muutosta ja julkaisutoiminnan painopisteen siirtymisen yhä voimakkaammin verkkoon. Mallissani toimitustyö on avointa ja tapahtuisi pitkälle kunkin median julkisessa verkkoyhteisössä. Toimitusten päivittäistä työtä ohjaavat päivälistat (yksinkertaistettuna päivälista on kalenteri, johon on merkattu päivän tapahtumat; tiedotustilaisuudet, oikeuden istunnot ja sen sellaiset) olisivat julkisia ja kaikkien nähtävillä. Tekeillä olevat jutut olisivat niin ikään julkisia tiettyyn pisteeseen saakka (toimittaja voisi esim. kirjoitus- ja viimeistelytyönsä tehdä rauhassa). Toimittajat voisivat pyytää apua jonkin asian kaivelemisessa (mikrotyötä, vrt. esim. Digitalkoot), napata juttuvihjeitä, testata näkökulmia ja etsiä haastateltavia verkossa olevasta lukijayhteisöstä.

Koska työ tapahtuisi verkossa, myös online-julkaisujärjestelmiä pitäisi muuttaa vuorovaikutteisemmiksi. ”Lähetä uutiskuva”, ”kommentoi uutista” ja ”jaa Facebookissa” ovat varsin laimeaa yhteisöllistämistä, tällaiset vaikutuskeinot eivät jatkossa riitä. Toimituksilla pitäisi olla verkossa yhteisöjä, joihin kirjautumalla lukijat pääsisivät osallistumaan ja vaikuttamaan toimituksen työhön edellä kuvatulla tavalla. Ja tässä olisi myös mahdollisuus uudenlaiseen ansaintamalliin, eli yhteisön jäsenyys maksaisi tietyn summan kuukaudessa / vuodessa.

Esimerkiksi MTV3:n uutistoimituksella on Facebookissa varsin vahva läsnäolo. Nettitoimituksessa on erillinen FB-työvuoro, jonka aikana toimittaja herättelee ja ruokkii keskustelua päivän tapahtumista sekä myöskin kerää kommentteja tekeillä oleviin juttuihin. Maikkari on valinnut Facebookin (sillä siellä liikkuu jengiä), mutta se voisi hyvin perustaa vahvan yhteisön myös omille, varsin suosituille sivuilleen – ja saada näin omiin käsiinsä yhteisön hallinnan ja kehittämisen (jotka ovat nyt tietenkin Facebookin käsissä).

Väitän, että tulevaisuudessa ei menesty media, joka takoo eniten skuuppeja (joilla perinteisesti mediatalot ovat kilpailleet. Mutta lukijalle sillä ei ole juurikaan merkitystä, mistä hän juttunsa ensin lukee). Tulevaisuudessa menestyy se, joka onnistuu luomaan ympärilleen vahvan, sitoutuneen yhteisön.

Voi olla, että tämä oli turhan suurellinen hahmotelma Uutisraivaaja-konseptiin. Jatkoon päässeistä ideoista Uutispalvelu Huuhkaja sekä Faktat kuntoon ovat ehkä lähinnä omia ajatuksiani, joskin kompaktimpia ja hiotumpia. Siksi pidän peukkuja erityisesti näille kahdelle projektille!

One thought on “Media, joka kykenee synnyttämään ja ylläpitämään yhteisöjä, on tulevaisuuden menestyjä

  1. Posterousista en tiedä, tämä kommentointi kaiken kaikkiaan käyttäytyy välillä kummallisesti. Esim. omia vastauksiani tämä on joskus pätkinyt ihan kummallisesti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s