Mahtuuko journalismi tablettiin?

Olen viime aikoina miettinyt tabletteja monista eri näkökulmista. Tarkoitan siis lukulaitteita, Buranalle ei ole viime aikoina ollut käyttöä. Hah.

Huhtikuun aikana olen osallistunut useampaankin tilaisuuteen, jossa on pohdittu lukulaitteiden mahdollisuuksia niin käyttäjän kuin sisällöntuottajienkin (mediatalojen) vinkkelistä.

Pari viikkoa sitten istuin Fjord Kitchen -tilaisuudessa, jossa kuultiin Helsingin Sanomien, Suomen Kuvalehden, Teknarin ja Guardianin näkemyksiä iPad-julkaisemisesta. Finjon Jarmo Lahti, Jyrki Alkio ja Håkan Mitts ovat jo ansiokkaasti referoineet tilaisuuden antia, joten ei siitä sellaisenaan enempää.

Samana päivänä, ennen Fjordin tilaisuutta, kuuntelin Tivitin kevätseminaarissa Next Media -ohjelman saavutuksia ja tavoitteita. Esimerkiksi maksullisten sisältöjen julkaisutapoja kehittävässä eReading-hankkeessa tutkitaan lukijoiden fysiologisia reaktioita, miten he kokevat ja tuntevat sähköisten sisältöjen käyttämisen. Tein tilaisuudesta liveraporttia Qaikuun, Next Median osuus on siellä loppupuolella.

Ei tämä tablettikeskustelu nyt oikein vakuuta, monestakin syystä.

1) iPad, iPad, iPad

Keskustelu on niin kovin laitekeskeistä. Tarkemmin: iPad-keskeistä. Ja sitä vaivaa vaihtoehdottomuus. Julkaisuja tehdään nimenomaan nyt iPadille. Tämä on siinä mielessä ymmärrettävää, että Apple ehti taulutietokonemarkkinoille ensin ja paketoi tuotteensa applemaisen houkuttelevaan kuoreen. Kieltämättä ensihipaisu iPadilla oli hurmaava ja sai minutkin janoamaan omaa tablettia. Odottelen kuitenkin vielä sopivaa Android-versiota. Applella on kuitenkin edelleen markkinajohtajuus ja siksi tietysti iPadille on houkuttelevaa tehdä sisältöä.

Apple on suljettu ympäristö. Ja Apple vahtii omaa pesäänsä tarkasti. Ratkaisematta on esimerkiksi se, kuka omistaa lukijatiedot. Apple, jonka Appstoresta käyttäjä lataa julkaisun? Mainostaja, joka mainostaa julkaisussa? Vai kenties julkaisija itse?

2) Formaattiongelma

Mediatalojen yksi tärkeimmistä huolenaiheista tuntuu olevan formaatti, se, miten parhaiten saadaan se painettu lehti tungettua tablettiin. Että toimisiko ihan perus-pdf-versio painetusta lehdestä vai lisättäisiinkö matkareportaasiin vähän lisää valokuvia niin että saadaan vähän lisäarvoa. Sisällysluettelot, taitto, layout – iPad-julkaisu muistuttaa painettua lehteä. Kovin pitkälle eivät perinteiset julkaisijat ole päässeet.

Ainoastaan Teknari on edes koettanut miettiä jotain muuta. Sen painolastina ei olekaan painettua emolehteä vaan Teknarin brändiä tukee samanniminen Maikkarilla pyörivä tv-ohjelma. Teknari nojaa vahvasti visuaalisuuteen ja videoihin.

3) Lisää mainospaikkoja

Mainosmyyjät ja mainostajat hierovat pieniä karvaisia käsiään ja näkevät päiväunia iPadin – korjaan: tablettien – uudenlaisista mainosmahdollisuuksista. Vähän lisämyyntiä tuotesijoittelusta tuolta, vähän enemmän lisämyyntiä täältä. Uskon, että Kioskedin ja Thinglinkin kaltaiset palvelut tulevat mullistamaan tuotesijoittelun ja mainosmyynnin. Nämä palvelut toimivat varmasti tablettiympäristössä erinomaisesti.

Samalla (kyynisesti) epäilen, että etenkin tablettimuotoiset sisustus- ja muotilehdet muuttuvat vielä voimakkaammin pelkiksi mainoskatalogeiksi. Häviääkö laadukas naistenlehtijournalismi (sellaistakin löytyy toisinaan esim. Gloriasta ja Oliviasta)?

4) Journalismi hukassa

Keskittyminen laitteisiin, formaattiin ja mainostamismahdollisuuksiin on hävittänyt keskusteluista sisällön. Ja journalismin. Tablettijulkaisuja ei kehitetä journalismin ehdoilla vaan laitteiden ja mainostajien.

En ole vielä nähnyt keskustelua siitä, millaiset julkaisutavat ja jutut sopisivat tabletteihin parhaiten. Miten tablettien visuaaliset mahdollisuudet pystyisivät tukemaan perinteistä journalismia. Millainen sisältö palvelisi lukijaa parhaiten. Mikä on ”se juttu”, joka erottaa tablettijulkaisun toisaalta painetusta lehdestä, toisaalta nettisivuista ja mobiilisovelluksesta.

Mitä sitten?

Uskon tabletteihin. Uskon, että erilaiset taulutietokoneet ja lukulaitteet ovat tulevaisuudessa merkittävässä roolissa kotien viihdekeskuksissa. Mutta ennen kuin näin tapahtuu, mediatalojen pitäisi pystyä astumaan ulos omista laatikoistaan ja unohtaa ne perinteiset painotuotteet.

Tabletti on jotain ihan muuta kuin selattava lehti. 

Tabletti vaatii toisenlaista kerrontaa ja kuvatarinaa. Kosketusnäyttö sallii erilaisia selaustapoja ja julkaisun sisäisiä jaotteluita. Pitääkö sisältö esimerkiksi jäsentää perinteisen sisällysluettelon mukaisesti vai toimisivatko erilaiset kuvakkeet paremmin?

Mielestäni tablettijulkaisun pitäisikin olla enemmän tv-ohjelma tai “ohjelmatarjotin” kuin painettu julkaisu. Tabletin voima on kosketuksessa (merkittävä ero perinteisiin nettisivuihin), kuvassa (varsinkin liikkuvassa kuvassa) sekä interaktion mahdollisuudessa.

Siksi sähköistenkin mediatalojen kannattaisi olla kiinnostuneita tableteista. Ylen ja Maikkarin pitäisi olla tekemässä omia iPad-uutis- ja ohjelmajulkaisujaan. Yle tekee jo maanmainiota betasivustoa. Mitenköhän se toimisi tabletissa…?

Voisin jatkaa pidempäänkin, mutta ehkä on syytä lopettaa blogaus tähän ja aloittaa (toivottavasti!) keskustelu.

Mutta loppuun vielä nykytilannetta kuvastava pikkuesimerkki.

Fjordin tilaisuudessa oli Teknarin esiintymisvuoro. Pekka Kaidesoja yritti iPadillaan avata Teknarin nettisivua. Se ei auennut, sillä sivusto on tehty Flashilla. Jota siis Applen laitteet eivät tue.

Antikliimaksi.

One thought on “Mahtuuko journalismi tablettiin?

  1. @Susanna_I kirjoitti juuri erinomaisesti toimivasta iPad-lehdestä, Vogue Knitting -käsityöjulkaisusta. http://susannaisohanni.posterous.com/some-addiktin-neuloosi "Ostin kokeeksi alkusyksyn numeron, ja lukukokemus oli ihana! Käsityölehden kauniit, värikkäät kuvat sopivat loistavasti iPadiin. Ohjeet näyttävät kerta kaikkiaan kutkuttavan ihanilta ja mikä parasta: useita mallikuvia voi käännellä 360 astetta. Tähän ei printtilehti pysty."

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s