Nerokasta, Taloussanomat!

Ruoka muuttui myrkyksi“, kertoo tämänpäiväinen Talouselämän nettiuutinen.

Tuollaiset otsikot eivät jaksa enää kauheasti hätkäyttää. Nimittäin ruoasta on totisesti puhuttu tänä keväänä. Etenkin lisäainekeskustelu on vellonut vilkkaana ja kuluttajat ovat alkaneet oikeasti tehdä valintoja ruokakaupan hyllyillä. Tämä näkyy esimerkiksi luomun reipastuneena kysyntänä.

Yksi keskustelun käynnistäjistä on varmasti ollut viime syksynä ilmestynyt “kohukirja”, Mats-Eric Nilssonin Aitoa ruokaa, mutta aihe ei jäänyt vain hetkelliseksi ilmiöksi. Keskustelu on jatkunut koko kevään ja, pakko myöntää, suuri ansio keskustelun ylläpidosta kuuluu Taloussanomille.

Muistatko esimerkiksi nämä otsikot:

Helsinki lopettaa lisäainekalapuikkojen syöttämisen kouluissa

Syötetäänkö lapsellesi koulussa roskaa?

Tiedätkö syöväsi tolkuttomasti lisäaineita?

Miksi meille syötetään tällaista roskaa?

Kohukirja paljastaa: Näin ruokateollisuus vedättää

Inhoan Taloussanomien provosoivaa, ylilyövää ja toisinaan suorastaan törkeää otsikointitapaa. Enkä aina nyt ole vakuuttunut “uutisten” sisällöistäkään, aika usein repäisevällä otsikolla tehdään tikusta asiaa.

Mutta puheenaiheiden kehittämisessä ja niiden ruokkimisessa kyseinen media on suorastaan haka. He ovat selvästi oivaltaneet, että pyörittämällä sitkeästi samoja asioita viikosta toiseen aihe alkaa ottaa tuulta alleen. Kun sitten saadaan muutkin mediat kiinnostumaan aiheesta, avot, julkinen keskustelu voi hyvin ja kukkeasti.

Toinen kestoaihe Talsassa on asuminen. Ja työ. “Katso, kuinka asuntosi arvo putoaa” -tyyppistä tavaraa tulee vastaan kiitettävän (<– ironiaa) usein.

Syöminen, asuminen ja työ ovat erinomaisen tärkeitä perusasioita, joita sietääkin pitää esillä ja kaivella epäkohtia. Tämä on kuluttajan (ja viime kädessä koko yhteiskunnan) palvelemista.

Mutta voisiko joku media ottaa asiakseen nostattaa ja ruokkia sellaisia puheenaiheita, jotka ovat niin ikään tärkeitä mutta jäävät isompien aiheiden jalkoihin?

Aloittaa voisi vaikkapa päiväkodeissa ja kouluissa tapahtuvasta kiusaamisesta. Esimerkiksi.

 

 

One thought on “Nerokasta, Taloussanomat!

  1. Kieltämättä saattaa lukija hieman hämmentyä aluksi kun otsikossa on Taloussanomat ja tekstissä ensimmäisenä Talouselämä…😉 – Talouselämäkin on kovasti koettanut lähteä samoille otsikointi- ja aihevalintalinjoille Taloussanomien kanssa, siinä jopa välillä onnistuen. En välttämättä pidä kehitystä erityisen suotuisana.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s