Designattua journalismia? #elonmerkki

Design on muodon antamista asioille.

Perinteisesti designilla tarkoitetaan esineiden muotoilua, mutta se on paljon muutakin. Nykyään puhutaan esimerkiksi palvelumuotoilusta ja käyttäjälähtöisyydestä.

“Viestintä on muotoilua ja muotoilu on viestintää”, Helena Hyvönen, Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun dekaani väittää ja jatkaa, että “muotoilu on tarinan kertomista”.

Enpä ole tullut ajatelleeksi, mutta näinhän se on: viestin muoto määrittelee sen, miten hyvin viesti menee perille. Tämä pätee niin kahdenvälisessä viestinnässä kuin yritysviestinnässä ja journalismissakin: viestin on oltava ymmärrettävä.

Pitäisikö siis ryhtyä puhumaan journalismin designista?

Itsestään selvää designjournalismia on esimerkiksi uutisgrafiikka. Yksi kuva on enemmän kuin tuhat sanaa – vanha viisaus pätee tänäkin päivänä. Hyvönen kiittelee esimerkiksi Helsingin Sanomien “budjettikuplia”, muistatteko, sen koko aukeaman graafisen esityksen, jossa eriväriset ja -kokoiset pallukat havainnollistivat sitä, mihin Suomen rahat oikein uppoavat? (Koetan kaivaa linkin.)

Designin historia Hyvösen mukaan on lyhyesti: 1. design for people, 2. design with people, 3. design by people. Muotoilussa on siis edetty siihen pisteesen, että ihmiset tekevät sen itse.

Kuulemma nykypäivän muotisuunnittelu tapahtuu hyvin pitkälle blogeissa: suunnittelijat ahmivat amatöörien ylläpitämiä blogeja hakemassa inspiraatiota.

Kiehtovaa!

Design by people on sukua ajatukselleni medioiden yhteisöllisyyden tarpeesta (http://outi.posterous.com/media-joka-kykenee-synnyttamaan-ja-yllapitama). Medioiden tulisi edes vakavasti harkita, että se osallistaisi lukijoitaan paremmin. “Ei näin ennenkään ole tehty, journalismin ammattilaiset osaavat hommansa ilmankin apua.”

Kuinka monta menestystarinaa on rakennettu tällaisella asenteella?

One thought on “Designattua journalismia? #elonmerkki

  1. Kylläkyllä, me ollaan designereita kaikki, kun oikein silmiin katsotaan! Suomessa, niin muotoilun mekka kuin onkin, on paljolti vallalla ajatus, että sisältö on muotoa tärkeämpää. Ei haittaa, että kirjoittaa asiatiedotteen kapulakielellä. Ei haittaa vaikka ulosanti infossa on tappavan tylsä, ulkonäkökin on sivuseikka. Krumeluureja vältetään.Designissa on molemmat mukana ulkoasu ja sisältö, muotoilu ei ole viihteellistämistä vaan käytettävyyden parantamista. Jee!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s