Journalismi tarvitsee tarinoita #elonmerkki

Vanha uutiskärki on kuollut. Se, jossa uutisessa kerrotaan ensin tärkein, sitten toiseksi ja kolmanneksi tärkein tieto. Uudessa journalismissa on vain kaksi uutiskriteeriä: yllätyksellisyys ja tunne. Jos lehtijutussa ei ole mitään fiilistä eikä yhtään yllätystä, kukaan ei lue sitä, kertoopa se ihan mistä hyvänsä. Paras tapa välittää tunnetta on tarinallisuus.

Näin kirjoitti toimittaja Tuomo Björksten hiljattain Havaintovihko-blogissaan.

Viestinnän ammattilaisten design-teemaisen Elonmerkki-seminaarin puheenvuoroissa on toisteltu jo melkein kyllästymiseen saakka sanaa “tarina”. Toisaalta toisto on tuonut ahaa-elämyksen: kun puhutaan designista viestinnässä (ja journalismissa), puhutaan itse asiassa varsin usein tarinallisuudesta.

Narratiivinen journalismi ei ole suinkaan uusi keksintö, siitä puhuttiin jo kymmenkunta vuotta sitten yliopistossa. Tarinallisen journalismin kursseista on silti edelleenkin jatkuva kysyntä.

Tarina kiehtoo, tarina koukuttaa, tarinan avulla monimutkainen muuttuu helpommin ymmärrettäväksi.

Tarinallisuus kuitenkin on liian usein päälleliimattua (vaikea talousaihe “elävöitetään” vaikkapa taviksesta kertovalla kainalojutulla) tai muuten vain ylitsepursuavaa ja taitamatonta.

“Tarinallisuus ei ole sitä, että mahdollisimman lyhyessä ajassa kerrotaan mahdollisimman paljon”, Elonmerkissä puhunut Kalevala Korun toimitusjohtaja Laura Lares totesi. 

Tuossa yllä olevassa sitaatissa Björksten toteaa, että jos lehtijutussa ei ole fiilistä, kukaan ei sitä lue. Jutun täytyy siis olla myyvä – lehden täytyy myydä itsensä lukijalle yhä uudestaan yhä paremmilla jutuilla.

Tarinallisuuden tehtävä on siis myydä.

Toimittaja on myyjä.

Journalismi ei loppujen lopuksi hirveästi eroa yritystarinan kertomisesta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s