Liveblogauksella uutisvoittoja? #elonmerkki

Nyt se alkaa, Elonmerkki. Viestinnän ammattilaispäivä täynnä asiaa designista. Minä ja 13 14 muuta viestintä- ja bisnesblogaajaa kirjoitamme tämän päivän aikana satakunta blogausta reaaliajassa, ja parhaista paloista kootaan kirja. Mahtavaa olla mukana tällaisessa kokeilussa, jos kohta epäilen olevani kohtuullisen uupunut päivän päätteeksi.

 

Olen liveblogannut tai oikeastaan liveraportoinut jonkin verran aikaisemminkin. Joillekin asiakkailleni olen kirjoittanut seminaarista reaaliaikaista raporttia mikroblogipalvelu Qaikussa. Olen siis kuunnellut seminaariesityksiä ja samalla tehnyt muistiinpanoja, jotka olen julkaissut saman tien (esimerkiksi tämä). 

 

Liveraportoinnin ansiosta seminaarin tai tapahtuman antia pääsevät seuraamaan nekin, jotka eivät paikalle pääse. He voivat esittää raportoijalle kysymyksiä, tehdä välillä jotain muuta ja palata hetken kuluttua katsomaan, mitä raportoija on vastannut. Toisin kuin esimerkiksi suoraa striimausta seuratessa, liveraportointia ei tarvitse tuijottaa intensiivisesti koko ajan. Raportointi tarjoaa myös mahdollisuuden selityksiin ja tulkintoihin: jos puhuja sanoo jotain erityisen tärkeää tai jotain ihan kummallista, raportoija voi tuoreeltaan kommentoida ja analysoida sitä; materiaali on siis osittain toimitettua.

 

Raportista jää lisäksi pysyvä jälki verkkoon, ja parhaimpia raportteja voi seurata kuin jatkuvajuonista tarinaa: seminaarin sisältö ja esiintyjien sanomiset heräävät eloon vielä viikkojen ja kuukausien päästä tapahtumasta.

 

Voisiko reaaliaikaista raportointia hyödyntää myös uutistyössä?

 

Toimittajat ovat tiedotustilaisuudessa ravaamisen ammattilaisia. Suurin osa tiedotustilaisuuksista on suoraan sanottuna umpitylsiä enkä tarkoita, että jokaisesta kirjanjulkistuksesta ja kissanristiäisestä pitäisi kirjoittaa reaaliaikaista raporttia.

 

Mutta sitten on niitä tiedotustilaisuuksia, joissa draaman kaari on selkeä: Nokian tulos, merkittävät palkintojenjaot, onnettomuudet, dopingskandaalit. Väitän, että tällaisissa tapahtumissa toimittajan reaaliaikainen läsnäolo ja kommentointi verkossa voisi tuoda lisäarvoa lukijoille – ja uutisvoittoja toimitukselle. Varsinaisen uutisen ja yhteenvedon voisi sitten rauhassa laatia tilaisuuden jälkeen.

 

Nyt esimerkiksi osavuosikatsauksista näkee näitä surkuhupaisia yhden rivin uutisia, esimerkki elävästä elämästä: “Nokian tulos kolmannella neljänneksellä oli xxx. Pudotusta edellisvuoteen oli x%.” Kirjoitusasu juuri niin kuin sitaateissa: kiireessä luvut on unohdettu päivittää. Verkkouutisen formaatti sopii erittäin huonosti tällaisiin pikaisiin uutispäivityksiin.

 

Liveraportointi ei ole helppoa ja se vaatii harjaantumista. Teknisesti sitä ei luulisi olevan mahdotonta toteuttaa.

 

 

Tämän päivän ohjelma on täällä.  Tulen blogaamaan aamupäivän puheenvuoroista, iltapäivällä osallistun kahteen studioon: Kauppalehden ulkoasupäällikkö Markus Frey puhuu lehden ulkoasun uudistamisesta, Kalevala Korun toimitusjohtaja Laura Lares tarinallisuudesta.

 

Ohjelman näkökulma on vahvasti viestinnässä ja designissa, mutta koetan löytää puheenvuoroista kulman, joka sopii myös tähän mediakriittiseen blogiini.

 

Let the show begin!

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s