Näin rakennat menestyvän lehtikonseptin #elonmerkki

Tämänhetkisiä mediatrendejä: verkkoidentiteetin hallinta, geolokaatio, blogit, e-lukulaitteet ja niin edelleen. Kuumimpien mediatrendien joukossa ei ole yhtään perinteiseen printtimediaan liittyvää asiaa.

 

Siitä huolimatta printtiin uskotaan ja sitä kehitetään.

 

Kauppalehden ulkoasupäällikkö Markus Freyn menestysresepti toimivalle lehtikonseptille:

 

1) Konteksti

 

Lehdentekijä tai lehti ei elä tyhjiössä. Lehdentekijän pitää havainnoida maailmaa ja ymmärtää, millaiseen maailmaan uudenlainen lehti on syntymässä. Voisiko lehti lainata jotakin ympäröivästä maailmasta? Esimerkiksi pelillisyys, leikillisyys, on tällä hetkellä “se juttu”. Millaisia elementtejä lehti voisi lainata peleistä?

 

Lehdentekijän pitää myös ymmärtää, että lukija ei ole enää sivullinen. Lukijalla on yhä enemmän valtaa, ennen kaikkea verkossa.

 

 

2) Identiteetti

 

Lehden pitää olla aina identiteettinsä näköinen ja näkyä kaikissa kanavissa ja yhteyksissä itsensä näköisenä. Pieni ripaus vihreyttä ja yhteiskuntavastuuta ei ole lehtikonseptillekaan ollenkaan pahitteeksi.

 

 

3) Konsepti

 

Ennen kuin tehdään ulkoasuun liittyviä päätöksiä, pitää miettiä konsepti. Lehden asenne, rakenne, koko, materiaalit. Millä tavoin lehti on ainutlaatuinen?

 

 

4) Laatu

 

“Me olemme spedeviihteen luvattu maa. Pahvikulissi-ehe-ehe-huumoria. Aika säälittävää.” 

 

Kun nähdään vähän enemmän vaivaa, on se sen arvoista. Laatu tarkoittaa printtilehdessä sisällön lisäksi materiaalia. Paperi, jolle lehti on painettu, alleviivaa lukukokemusta. Laadukkaalle paperille painettu lehti antaa luvan ottaa hetki omaa aikaa, pysähtyä ja miettiä. Hyvä esimerkki mielenkiintoisesta, uudesta laadusta on Monocle, se on esineenäkin mielenkiintoinen.

 

 

5) Tunne

 

Printti synnyttää tunteen. Tunne liittyy paljolti kuviin ja kuvasuunnitteluun. Kuvan kyky välittää tunteita on ilmeinen. Haasteena on, miten “ikoniset ihmiset”, toimitusjohtajat ja poliitikon, saadaan näyttämään hieman toiselta.

 

Kuvilla on helppo vaikuttaa tunneskaalan ääripäihin: pelko – toivo.

 

 

6) Ongelma vai ratkaisu?

 

Mieti, keskittyykö lehtesi ongelmien esittelyyn vai tarjoaako se ratkaisuja.

 

Kauppalehdessä oli erään maaliskuisen viikon aikana 66 ongelmaa, 45 ratkaisua. Amerikkalaisessa Bloomberg Businessweekissä 2 ongelmaa, 21 ratkaisua. Jos otsikko on “Yrityksissä tikittää aikapommi”, olisiko parempi vaihtoehto “Yrityksen valta kannattaa vaihtaa nyt”?

 

 

7) Näytä äläkä selitä

 

Käytä kuvia.

 

 

8) Varasta

 

Jos naapurilehti on tehnyt hyvä jutun, revi sivu irti, ota mallia, tee parempi.

 

 

9) Kiteytä

 

Maailma on monimutkainen paikka. Ei ole syytä hämmentää liikaa.

 

“It’s a simple task to make things complex, but a complex task to make things simple” (John Maeda)

 

 

Sekoitetaan sopivassa suhteessa.

 

Nautitaan yksin omassa rauhassa, mieluiten punaviinilasillisen kera.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s