Konservatiiviset toimittajat journalismin uudistumisen esteenä?

Kärsin lokakuussa journalismiähkystä. Se kai kuulostaa tarpeeksi pätevältä tekosyyltä olla päivittämättä blogia noin kuukauteen…?

Kirjoitetaan nyt sitten vähän vanhoista jutuista. Lokakuussa tapahtui paljon inspiroivia kohtaamisia. Olin Johanna Vehkoon ”Painokoneet seis!”-pamfletin julkistustilaisuudessa sekä kävin lounailla toimittajien ja journalismin tutkijoiden kanssa.

Vehkoon kirjasta on kirjoitettu jo kohtuullisen monta arviota ja blogausta, joissa sitä arvioidaan teräväksi ja oivaltavaksi ja ties miksi. Pakko olla samaa mieltä. Luin kirjan yhdeltä istumalta; sujuvasti kirjoitettua tekstiä oli ilo lukea. Innostukseni kasvoi sivu sivulta: ihanaa, että joku ajattelee asioista (=journalismista) samalla tavalla kuin minä. 

Idealistihan Vehkoo on, mutta hän perustelee silti vastaansanomattoman järkevästi, miten journalismi on ajautunut tähän alennustilaan jossa nyt ollaan (klikkijournalismia, katso kuvat, määrä korvaa laadun jne.) ja mitä sille pitäisi tehdä: ihanteellisen journalismin ei oikeastaan pitäisi olla bisnestä ollenkaan. Sen rahoitus onkin sitten toinen juttu. 

Vehkoo esittää kymmenen kohdan listan, jolla journalismi pelastetaan. 

1. Herätkää!

(Toisin kuin kuvittelisi, monissa toimituksissa ollaan edelleen aika pihalla, mitä tuo intternetti ja sosiaalinen media merkitsevät journalismille.)

2. Takaisin juurille: mitä journalismi on?

(Hyvä kysymys. Journalismin perimmäinen tarkoitus ei ole viihdyttää.)

3. Ensin sisältö, sitten vasta bisnes

4. Sanomalehtien sisältöremontti: uutinen on kuollut

(Erittäin tärkeä pointti. Uutistapahtumilla ei yksinkertaisesti voi enää rahastaa – saamme tietoa tapahtumista ihan ilmaiseksi esimerkiksi sosiaalisen median kanavista. Sen sijaan analyysilla ja taustoituksella, asioiden asettamisella kontekstilla, voi pärjätä.)

5. Tehdään journalismista taas tarpeellista ja välttämätöntä

6. Vain laadulla voi kilpailla

7. Digitaalinen edellä, printti perässä

8. Erikoisala on toimittajan tärkein pääoma

9. Avointen ovien toimitukset

(Päivälistat ja agendat avoimiksi!)

10. Epäonnistumisen taito

(Toimittajatkin ovat ihmisiä.)

Erityisesti kohta kahdeksan pistää miettimään. Kuten Vehkoo kirjoittaa, toimituksissa on pyritty hankkiutumaan eroon erikoisosaajista ja tilalle on tullut yleistoimittajia, jotka pystyvät (tai siis joiden edellytetään pystyvän) tekemään juttuja ihan mistä vain taivaan ja maan väliltä. Mikä arvo on toimittajalla, joka ei ymmärrä pintaraapaisua enempää juttunsa kohteesta? Tässäpä olisi paikka toimittajakoulutuksen remontille – tämä aihe on minulla ns. hautumassa, kirjoitan siitä kunhan kerkiän.

Toimittajien pitäisi olla asiantuntijoita. Ei jokapaikanhöyliä.

Täysin puolueettomaan ja objektiiviseen arviooni ei suinkaan vaikuta se, että löysin myös itseni kirjasta, viimekeväinen ”En klikkaa roskaotsikoita” -kampanjani oli päässyt mukaan esimerkkinä yleisön vaatimuksesta hyvää journalismiin. Kieltämättä olen sitaatistani varsin ylpeä.🙂

***

Itse julkistustilaisuus 6.10. Päivälehden museossa Helsingissä oli niin ikään kiinnostava, Vehkoon esityksen lisäksi siellä oli paneeli, jossa journalismin tulevaisuudesta keskustelivat Vehkoon johdolla Helsingin Sanomien tuore(ehko) päätoimittaja Riikka Venäläinen, Ylen internetstrategiapäällikkö Tuija Aalto ja Uuden Suomen päätoimittaja Markku Huusko.

Erityisen mielenkiintoista oli huomata, että Helsingin Sanomat on saanut varsin konservatiivisen nuoren (vm. -71) naispäätoimittajan. Venäläinen suhtautui vähintäänkin epäilevästi kaikkeen, mikä liittyi sosiaaliseen mediaan.  Crowdsourcingista (josta olen kirjoittanut taannoin mm. tämän pätkän) hän oli sitä mieltä, että ”suurin osa ihmisistä ei halua osallistua” ja että ”kyllä toimittajan työ on tulevaisuudessakin toimittajan työtä”. ”Mitä siitä tulisi, jos lukijat itse tekisivät lehden? Mitä virkaa toimittajilla sitten enää on?” ”Sitä paitsi onhan lukijat otettu mukaan lehdentekoon jo kauan sitten.”

Niin. Katugallupeihin ja ”lukijan kuva”-palstoille.

Joko Venäläinen oli tarkoituksella provokatiivinen tai sitten hän vain toi ilmi sen, kuinka pihalla toimittajat keskimäärin ovat edelleen sosiaalisen median toimintalogiikasta. Eli siis että kyse ei todellakaan ole siitä, että toimittaja ulkoistaisi työnsä lukijoille. Jokin Venäläisen esiintymisessä sai minut vakuuttumaan, että kyllä hän taisi ihan tosissaan olla.

Mielikuvani sai vahvistusta hiukan myöhemmin, kun lounastin erään Helsingin Sanomien toimittajan kanssa. Mielestäni hän kuuluu Hesarin edelläkävijävähemmistöön, mutta pääsi kuitenkin yllättämään konservatiivisehkolla suhtautumisella sosiaalisen median hyväksikäyttöön ja lukijoiden osallistamiseen.

”Ei kannata”, oli johtopäätös siitä, pitäisikö joukkovoima todella valjastaa uutistyöhön. Toimittaja muistutti, että crowdsourcingista kohkaavat ovat varsin pieni vähemmistö, ja suuri yleisö ei todellakaan ole kiinnostunut minkäänlaisesta osallistumisesta. ”Miksi edes pitäisi? He maksavat siitä, että me teemme heille lehden.” Resurssejakin se vaatisi paljon ylimääräisiä, ei voida toimittajia velvoittaa kaiken muun ohella vielä kuuntelemaan yleisön mielipidettä. Ja niin edelleen.

Suomalaistoimittajien konservatismi jaksaa kyllä kummastuttaa. Eikö toimittajien pitäisi olla edelläkävijöitä ja innostua kaikesta uudesta? Miksi ei uskalleta kokeilla? Onko kyse vain tietämättömyydestä: ei ihan ymmärretä, mitä se crowdsourcing oikeastaan on?

No, jotain hyvääkin: Hesari on kunnostautunut datajournalismissa ja ottanut lukijoita mukaan tulkitsemaan mm. sisäpiirikauppoja.

Ja uudistihan Hesari sosiaalisen median ohjeensakin.

 

One thought on “Konservatiiviset toimittajat journalismin uudistumisen esteenä?

  1. Pieni esimerkki median "resurssiongelmasta" tämän päivän Hesarista:"Sikojen puolesta järjestetty tilaisuus oli hiljainen ja pienimuotoinen, jopa niin pienimuotoinen, että paikalla oli enemmän toimittajia ja kuvaajia kuin mielenosoitukseen osallistuneita."Hyvin juoksee media näidenkin osaavien markkinoijien pillin mukaan :-)!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s